cara cepat mengajar anak solat

Bunda cara cepat mengajar anak solat ini perlu untuk bunda ketahui. sholat merupakan tiang agama barang siapa yang tidak mengerjakannya maka ia telah meruntuhkan tiang agamanya sendiri. Nah bunda di sini akan saya coba tulis cara cepat mengajar anak solat, bagaimana ia akan mencintai solat 5 waktu dan merasa ringan saat mengerjakannya. Cara cepat mengajar anak solat ini sangat perlu untuk bunda ketahui dan praktekan di rumah jika bunda menginginkan anak-anak kita menjadi ahli ibadah dan menjadi generasi islam yang soleh dan solehah sehingga bisa membanggakan kita di dunia dan di akhirat.

Cara cepat mengajar anak solat :


1. Ketauladanan

Bunda ketauladanan merupakan hal utama yang sangat penting agar anak kita menjadi anak yang rajin solat. Anak merupakan peniru ulung yang sangat hebat jika anda mencontohkan solat setiap hari maka lama kelamaan ia akan tertarik dan mengikuti gerakan anda solat. tidak percaya??? bunda boleh membuktikannya di rumah. Seorang anak biasanya membutuhkan figur tauladan yang bisa ia contoh, maka jadilah bunda dan ayah tauladan yang baik bagi putra putri anda di rumah.

2.Ajarkan kalimat tauhid kepada anak agar ia tahu tentang dasar agamanya.

3. Ajarkan kepada si kecil tentang rukun iman, islam,dan ikhsan

4. Beri penjelasan kepada anak kita kenapa kita di suruh solat,  sejarah turunnya perintah solat, tujuan melaksanakan solat dll

5. Saat tepat mengajar anak solat adalah pada waktu anak kita sudah mampu meniru gerkan atau tingkah laku kita atau apapun yang ada di sekitarnya.

6. Ajarkan bacaan pendek yang mudah di hapal terlebih dahulu.

7.Bunda harus mempunyai target usia 7 tahun anak kita sudah bisa solat dengan sempurna maka kita harus mengajarkan solat kepada anak kita di bawah usia tersebut.

8. Ajarkan anak anda cara berwudhu yang benar dan alasan kenapa harus berwudhu terlebih dahulu sebelum melaksanakan solat.

9. Ajak anak untuk solat berjamaah di rumah bersama bunda atau bersama ayah di mesjid.

10. ajak anak segera solat saat waktu solat tiba.

11. Bunda boleh memukul anak dengan tujuan untuk memberi ketegasan tentang pentingnya solat tetapi memukul juga dengan kadar yang tidak menyakiti anak pada saat anak usia 10 tahun. Ini kita lakukan jika anak tetap tidak mau atau malas mengerjakan solat.

12. Bunda dan ayah harus senantiasa mendoakan anak kita agar menjadi anak yang ahli ibadah.

Bunda itulah beberapa cara cepat mengajar anak solat yang bisa bunda dan ayah langsung praktekan di rumah.

Semoga bermanfaat.

Related product you might see:

Share this product :

Posting Komentar

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Obat Keputihan - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template supported super blog pedia
Proudly powered by Blogger